Tips for å en bedre sykkelopplevelse 🚴

Sykling er en utrolig fin transport- og treningsform, i tillegg til at det er miljøvennlig. De siste årene har det også blitt lagt bedre til rette med sykkelveier og -stier, sykler som utvider hvor vi, og hvem som, kan sykle (offroad, downhill osv) og elsykler.

Som transportform, er det mye raskere å sykle enn å gå og faktisk ikke så mye tregere enn kollektivt, spesielt hvis du ferdes i storbyene. Å bruke sykkelen, og dermed kroppen, til og fra jobb, butikken osv, er en fin måte å legge inn faste daglige aktiviteter.

Som treningsform er sykling bra for kondisjonen og skånsom mot leddene ved at du slipper harde støt som du får ved løping og jogging. Du aktiverer de store musklene i underkroppen, sete, lår og legger. 

Å sykle er noe alle kan. De fleste av oss har lærte å sykle av våre foreldre eller besteforeldre og for mange, er det også tilstrekkelig. Det vi mestrer godt, er gjerne enda mer lystbetont. Det samme gjelder for sykling. Det er nok grunnen til at mange som lærer seg det tekniske ved å sykle, gjerne blir bitt av sykkelbasillen🙂


God teknikk gir bedre opplevelse

Som for alle andre idretter, gjelder det også i sykling, å gjøre det så effektivt som mulig for å bruke «minst» mulig krefter. Det enkleste å gjøre noe med, men som mange gjør feil, er riktig innstilling av sykkelen. Alt fra sete, til styre og pedaler. Om disse innstillingene ikke er riktig for deg, vil det meste andre under sykkelturen også bli feil.

Setestilling: Kroppstyngden skal alltid være over setet, ikke styret, når du sykler. Tråkket skal gå rett ned i pedalen. Når du sitter på setet med benet på pedalen (nærmest) bakken, skal du ha en liten knekk i kneet. Benet skal ikke strekkes helt ut før pedalen går rundt. Da sitter du for høyt.

Styrestilling: Når du sitter optimalt på sykkelen, skal du ikke klare å se navet på forhjulet på grunn av styret. Du skal ikke ha strake armer, men en liten knekk i albueleddet.

Pedalstilling: Den beste kraften i pedaltaket får du ved å ha tåballene midt på pedalen. Har du foten lenger foran, belaster du i større grad lårene, mens foten lenger bak, belaster leggene mer.

  

Utstyrtips;

  • Bruk alltid hjelm!
  • Kjøp deg en god sykkelshorts! Sykkelshorts er laget for å brukes uten annet undertøy under.
  • Hansker kan gi både komfort på sykkelen og ekstra beskyttelse ved et fall.
  • En godt vedlikeholdt sykkel er viktig for en god opplevelse. Vask og smøring av drivverk er en investering i både sykkelglede og lavere vedlikeholdsbudsjett.
  • Prøv deg frem til riktig dekktrykk. Veldig mange kjører med for mye luft i dekkene, som fører til tap av kontroll og komfort. At harde dekk ruller bedre er en gammel myte. Det finnes flere gode kalkulatorer på nettet som kan gi en viss pekepinn, men det beste er å finne ut av hva som funker for deg.
  • Sjekk at du har nok belegg på bremseklossene
  • Sjekk at dekkene har nok gummi i rullebane/mønster, og er uten sprekker eller skader.
  • Klikkpedaler anbefales til alle som ønsker å få mer ut av sykkelturen. Du får brukt større deler av de store muskelgruppene i beina, og kan sykle både lengre og fortere.


Tips til landeveissykling

  • Ha kontroll på trafikkreglene og sørg for å ha god oversikt over trafikken rundt deg.
  • Sørg for å være avslappet i skuldre / nakke for å unngå stivhet og smerter. God kjernemuskulatur er også viktig her.
  • Varier sittestilling etter terreng. I bratte oppoverbakker er det en fordel å sitte oppreist for å produsere mest kraft i tråkket og trekke mest luft ned i lungene. Nedover og på flatmark lønner det seg ofte å etterstrebe en mer aerodynamisk posisjon.
  • Bli trygg på å bruke begge bremsene. Forbremsen er den mest effektive for å stoppe fort, men om du bremser for hardt kan du risikere at forhjulet låses.
  • Lær deg å ligge på hjul med gode sykkelvenner. Du kan spare opptil 30% av kreftene dine på redusert luftmotstand.
  • Lær deg å drikke i fart, det er viktig å være godt hydrert.
  • God tråkkteknikk gjør at du bruker mindre krefter. Jo mer sirkulær og jevnt du klarer å tråkke, desto mindre krefter vil du sløse bort.
  • Øv deg på å sykle på lette gir for å holde en høy trekkfrekvens. Det har vist seg å være mest effektivt over lengre distanser.
  • Kjør svinger på en trygg og effektiv måte. Dersom trafikkbildet tillater det, er det både raskest og tryggest å bruke hele din kjørebane gjennom svingen. En bred inngang til svingen, før du skjærer inn mot innersving, gir god fart ut av svingen og mer rom for justeringer av linje dersom det skulle være nødvendig.

 

Tips til terrengsykling

  • Bruk tid på stille inn demperne dine riktig.
  • Løft vekten opp fra setet for å få bedre flyt på ujevnt underlag.
  • Øv på god og effektiv tyngdeoverføring etter terrenget. I grove trekk flytter vi vekten fremover i oppoverbakker, og tilsvarende bakover når det peker nedover.
  • Lær deg å løfte forhjulet over hindringer. Det gir bedre flyt, og minsker risikoen for punkteringer.
  • Se langt frem og planlegg gode linjevalg.
  • God tråkkteknikk gir også bedre grep på glatt og sleipt underlag.
  • Utfordre deg selv ved å velge vanskeligere linjer, eller prøve flere ganger for å få til et vanskelig element.
  • Tilpass farten etter underlag og ferdigheter.
  • Gjør alltid unna bremsingen før en hindring, for å kunne ta med deg farten videre fra utgangen.
  • Vis hensyn til dyr og turgåere.

 

NB: Husk at du som syklist er en myk trafikant. Ha alltid på hjelm og sørg for at sykkelen er i god stand. Det er ikke alltid så lett å få øye på syklister som kommer fort, så Ikke vær prinsippfast på reglene, sørg for å ivareta egen og andres sikkerhet. For mer informasjon om sykling og våre sykkelkurs, ta en titt på Learn2bike.no.

Lykke til og god sykkeltur😀

Abonner på vårt e-brev

Få nyttige råd og gode tilbud 1-2 ganger i måneden. Meld deg av når du vil.